top of page

Fra den 9. november til den 8. december præsenterer HUSET: Kristine Hymøller & Paul Neale.
1. sal: Odsherredkunstnere - Før og nu.

Benyt denne unikke lejlighed til at nyde en ellers privat samling af de gamle Odsherredsmalere, samt den den nuværende kunstnerkolonis tolkning af disse..

KRISTINE HYMØLLER:

Som billedkunstner arbejder Kristine primært installatorisk og kombinerer skulptur, video, collage, tryk og performative processer. Mine værker er sammensat af forskellige materialer som beton, makeup, pigmenter, fundne objekter og video.

Med udgangspunkt i utopien om det ideelle samfund centrerer hendes værkproces sig om den vestlige verdens iscenesættelse som alle er underlagt og som danner rammen om vores daglige færden.
Med temaer som arkitektur, skønhed og vækst undersøger hun kønnets og identitetens rolle og betydning i det menneskabte miljø og dynamikkerne mellem den

opretholdte facade og kaos. Med afsæt i kulturelle normer og i takt med den stigende urbanisering trækker hendes værker paralleller til et samfund, som igennem århundreder har ændret udseende til menneskets behov for at forny sig. De forbinder menneskers personlige transformation og samfundets transformation.

Kristine Hymøller er uddannet fra Gerrit Rietveld Academie BFA, (NL) og Sandberg Institute MFA, (NL). Hun har boet i Holland som skabende kunstner indtil 2013, hvor hun flyttede til Danmark.

Kristine Hymøller
Paul Neale. Tree of Pals.

ODSHERREDKUNSTNERE - FØR OG NU
De kunstnere, der grundlagde HUSET i Asnæs, tilhørte den koloni af lokale kunstnere, der blev kendt som Odsherredsmalerne.

Kunstnere, der var inspireret af naturen og i særdeleshed af landskabet i Odsherred. En stor samling af disse kunstneres værker, doneret af HUSETs kunstnere, udgør grundstammen i Odsherreds Kunstmuseums samling.
Men også i privat eje findes der mange værker af de produktive Odsherredsmalere. Således har Torben Arendal, Nr. Asmindrup gennem årene opbygget en imponerende samling på 125 malerier af kendte Odsherredsmalere som Troels Trier (den ældre), Holmer Trier, Kaj Ejstrup, Ellen Krause, Chr. Pedersen, Helga Klitbæk m.fl. En samling, der udspringer af Torben Arendals personlige fascination af landskabet i Odsherred.

Torben Arendal har på generøs vis tilbudt HUSET at lave en udstilling med værker fra hans samling, hvor fokus vil være på Odsherreds særegne landskab dannet af istidens kræfter og præget af menneskers virke og markante indgriben i naturen gennem generationer.
Vi har benyttet dette maleriske tilbageblik til at give HUSETs kunstnere en kreativ udfordring. Med inspiration fra de gamle kunstnerkollegaers malerier vil HUSETs nuværende kunstnere skabe helt nye værker, der udstilles samtidig med udvalgte billeder af Odsherredsmalerne.
 

Den enkelte kunstner vælger selv sit udgangspunkt. Måske en direkte parafrase over et maleri. Måske et værk, der skabes på samme lokation, som et ældre maleri eller i en helt anden teknik. Måske et værk, der alene i kolorit eller stemning forholder sig til et af værkerne fra Torben Arendals samling. Mulighederne for personlige fortolkninger er i den grad til stede.

Under alle omstændigheder lægger udstillingen op til nogle interessante og nye kunstneriske møder, som vil kunne accentuere vores oplevelse af Odsherreds mangfoldige og unikke landskaber.

Udstillingerne indledes med fernisering
lørdag d. 9. november
kl 14-17
med officiel åbning kl 14.30.
Sidste udstillingsdag er d. 8. december
2024

PAUL NEALE

Paul Neales værker handler om den spontane kreativitet.

Jo mere ikke-tænkt, uforstilt og utilsigtet, jo bedre. Neale forsøger konstant at forstyrre og udfordre vores forventninger til både perspektiv og farvepalet med målet at fjerne sig fra klichéen om, hvad god kunst er.

 

Det er ifølge ham i det uventede og spontane, at værdien ligger.

Derfor nævner han naivismen og børns tegninger som et undervurderet idealbillede på en frigjorthed fra regelsæt og forventninger.

Han beskriver det således: "Hvor vi andre skal samle mod til at turde, anede de ikke, at de ikke måtte.

Troels Trier den ældre, Vejrhøj set fra omkring Bjergesø

Troels Trier den ældre  Vejrhøj set fra omkring Bjergesø
Dag Aronson - Ved jorden at blive. 1. tolkning

DAG ARONSON har bl.a. lavet 2 tolkninger af Troels Triers værk herover. Han beskriver  sin tolkning således: Jeg har taget udgangspunkt i Troels Triers maleri med titel “Vejrhøj set fra omkring Bjergesø.”

Mit værk består af to oliemalerier, begge med titel “ Ved jorden at blive det tjener os bedst” I første billede ser vi et interiør med to personer, et bord med to i-pads og Triers maleri på væggen. Gennem vinduet ser vi ud på en gård med stor svinestald.

I Triers maleri ser vi en natur hvor køerne går frit omkring, en stor kornmark og åbne og frodige græsområder. Ud gennem vinduet ser vi en anden mere nutidig realitet, hvor svinestalden referer til et lukket system, til manglende dyrevelfærd og ensidig animalsk produktion. Derimod skal planteproduktion prioriteres først og fremmest til føde for menneskene. Kig forbi HUSET og se den anden tolkning.

bottom of page